Inhoudsopgave
INLEIDING
DE BACK-END
DE LOOK & FEEL
MEDIA MANAGER
TRASH MANAGER
USER MANAGER
MENU MANAGER
SYSTEM MENU
MANAGING CONTENT
NEW CONTENT
AFBEELDINGEN
STATIC CONTENT
ALL CONTENT ITEMS
LOGOUT
VERKLARENDE WOORDENLIJST
ADRESSEN EN NADERE GEGEVENS
BACK-END MENUS
HER MENU VAN EEN MANAGER
Inleiding
Een CMS stelt medewerkers in staat om “content”aan te leveren zonder vergaande technische kennis te hebben van allerlei achterliggende technologieën.
Doordat content aangeleverd en verwerkt wordt door deze medewerkers kan de webmaster zich beperken tot technische zaken.
Deze uitleg zal zich toe leggen op het gebruik door de niet-technische medewerkers
Alle niet noodzakelijk mogelijkheden van Joomla worden niet of zijdelings behandeld.
Een CMS heeft een Front-end (voorkant) en een Back-end (achterkant)
De voorkant is de website zoals de bezoekers en ingelogde gebruikers (users) die zien.
De Back-end is de administratie van de site, ons primaire doel.
D
e Front-end (huidig template)
Maar om toch even met de voorkant te beginnen, een Site kent bezoekers (visitors) en aangelogde users. Een user heeft een bepaalde set van toegangsrechten.
Een standaard gebruiker kan alleen zijn gegevens aanpassen en Links aanbieden ter publicatie. We komen op rechten terug bij de behandeling van rechten. Er zijn gebruikers met meer rechten, ook daar komen we bij rechten op terug.
Indien een user is ingelogd verschijnt het “Gebruikers menu”, hetgeen bovengenoemde mogelijkheden biedt.
Een kenmerkende eigenschap van het CMS Joomla is het begrip Template, hiermee kan in ėėn handeling de “look & feel”van een site veranderd worden. Ook hierop komen wij verderop op terug.
Het mooie van Joomla is dat het “Open Source” is en dus gratis, Aangezien we ons toespitsen op het gebruik gaan we hier niet in op installatie, etc
We komen in de Back-end door in het Front End menu te kiezen voor “Administratie”
Er verschijnt een inlogscherm een vraag om Usernaam en Password, deze worden op de cursus medegedeeld, gelieve deze te noteren.
Overigens kan iedereen die aan de Back-end kan aanloggen ook aan de Front-end als User aanloggen, met minder rechten.
Dit klinkt misschien wat vaag, dus meteen door naar de Back-end en het volgende hoofdstuk.
De Back-end
Als we ingelogd zijn komen we op de Home page van de administratie met een ietwat overrompelende mogelijkheid aan vervolg menu’s.
Ik kies de Administrator variant omdat alle rechtenstructuren hier een subset van zijn (je mag minder)
Control Panel
De look & feel
In de template manager kan je een ander template kiezen
We komen hier via het menu Site en daarna Template’s, Site templates. Aldaar kan je de radiobutton aanklikken voor een betreffende template, een preview zie je als je met de muis boven het template gaat staan. Ook is het mogelijk om de look & feel van de Back-end te veranderen.
Template manager
Media Manager
We komen hier via Site en dan Media Manager.
De mediamanager is een soort File Explorer (de verkenner) dan wel een FTP programma, maar wel een gebruikersvriendelijker variant waar je wel het een en ander mee kan weggooien (hetgeen niet altijd gewenst is), maar toch heel wat minder verwoestend dan een FTP programma.
Het laden van de mediamanager duurt momenteel vrij lang, dit komt door de enorme hoeveelheid plaatjes die in de Root directory staan. Het heeft de voorkeur om hier meer structuur in te gaan brengen (bestaande teksten ook aanpassen!)
Een eigenaardigheid in de MM is dat je materiaal kan uploaden naar directories waar je niet bij kan komen vanuit de Content manager, deze kan alleen in de directory Stories (en de subdirectories van Stories) komen!
Me
dia manager
Als we een directory willen aanmaken dan opletten waar, standaard in de root (de slash, die dus: /) en anders eerst dubbelklikken op de getoonde directory, dan wel via Directory. Type nu de naam van de directory in [bij voorkeur kleine letters] en dan de knop Create aanklikken.
Als we iets willen uploaden dan met knop Bladeren naar betreffende bestand en deze aanklikken. Bestand wordt nu geladen in de directory waar we in zijn.
Tip: geen plaatjes groter dan 50k als primaire afbeelding gebruiken, nog niet iedereen zit aan de snelle breedband (al gaat het wel de goede kant uit)
De Trash can aanklikken gooit betreffende object weg.
We verlaten de MM via Cancel.
Trash Manager
We zitten nog steeds in de menu optie Site, geeft mogelijkheid om verwijderde content en menu’s te restoren dan wel definitief te deleten.
User Manager
Hiermee kunnen we Users aanmaken, rechten toekennen/afnemen, blokkeren en deleten. In de Global Configurations manager (webmanager only please) kunnen we toestaan of je User registration mogelijk maakt.
Nog geen account?
Maak er een!
User Manager
De functies New, Edit en Delete zijn vrij evident. Met Block kunnen we een User de toegang tot de site ontzeggen en met Force logout wordt iemand meteen uitgelogd uit de site.
Front-end |
Groep | Rechten |
Registered | Kan aanloggen, zijn/haar gegevens aanpassen, links insturen ter publicatie en delen zien die een visitor niet kan zien |
Author | Kan alles dat een Registered user kan.
Een Author kan ook zijn/haar eigen informatie schrijven en aanpassen |
Editor | Kan alles dat een Author kan.
Een Editor kan alle informatie die in de front-end verschijnt schrijven en aanpassen |
Publisher | Kan alles dat een Editor kan.
Een Publisher beslist welke informatie wel of niet gepubliceerd wordt |
Back-end |
Manager | Een manager kan Content maken en delen van de Back-end zien.
Een manager mag Niet:
- Users administreren
- Installeren van modulen en componenten
- Upgrade van users naar Admin of SuperAdmin
- Gebruik maken van de Site/Global configuration manager
- Send mass mail naar users
- Installeren/veranderen van templates en Talen |
Administrator | Een Admin mag Niet:
- Upgrade van users naar Admin of SuperAdmin
- Gebruik maken van de Site/Global configuration manager
- Send mass mail naar users
- Installeren/veranderen van templates en Talen |
Super Administrator | Een SupAdmin (ook wel God genoemd) kan alles.
Hij is de enige die een andere SuperAdmin kan aanmaken. |
Vergeet niet bij het aanmaken van een User hem/haar een Editor toe te kennen, neem de Tiny WYSIWYG editor.
Menu manager
Joomla komt standaard met 4 menu’s, maar meer menu’s zouden kunnen aangemaakt kunnen worden. Aan een menu hangen modules of content. Ook kan men hier bepalen of bepaalde modulen zichtbaar zijn in de site.
Momenteel voert een bespreking van de menu manager te ver en kunnen aanpassingen van het menu met de webmaster worden opgenomen.
System menu
Global checkin
Indien we bezig zijn in het Admin panel, in het bijzonder met Content, dan is het belangrijk om te weten dat Joomla een Check-in/check-out mechanisme heeft.
Hierdoor kan men met meerdere personen gelijktijdig aan de site werken zonder de kans te lopen dat 2 mensen het zelfde document openen voor bewerking. Indien men een document opent wordt er een vlaggetje gezet waardoor dit document voor anderen niet meer bereikbaar is (Check-out). GA DAAROM NOOIT met de backtoets van de Explorer terug naar een vorige pagina/situatie maar gebruik ALTIJD de navigatie van Joomla.
Anders kunnen documenten in check-out toestand blijven. Helaas kunnen internet verbindingen uitvallen, evenals de voedingsspanning en andersoortige ongelukken die er toe leiden dat een document in check-out blijft. De Admin kan nu een global check-in afdwingen waardoor alle check-outs worden gereset. Wenselijk is om dit alleen te doen indien er geen andere Users ingelogd zijn, anders kan een gewenste check-out verstoord worden.
Managing Content
Eindelijk waar het allemaal omgaat
Indeling
Content is in Joomla op een 2 dimensionale manier te groeperen:
Section & Category Manager
Ieder iedere Category kan in iedere Section terug komen.
Met de Section manager en de Category manager maken we eerst de structuur van onze content. Beide managers zijn direct via het Control panel te bereiken maar ook via de menu optie Content
De Section manager.
Met New kunnen we nieuwe secties aanmaken, de naam en titel opgeven en eventuele Images en begeleidende tekst opstellen. Verder het Access level, wie heeft toegang tot deze sectie (hiermee kunnen we dus extra functionaliteit te beschikken stellen aan Users) Published geeft aan of de Section meteen gepubliceerd wordt. De Category manager Werkt overeenkomstig de Section manager.
New Content
Links boven hebben we in het Control Panel meteen een interessante: de “Add New Content”
Dit was voor mij in het begin even een moeilijke, maar uiteindelijk toch duidelijk, indien je via de voorkant inlogt, is het enige wat je kan aanbieden/publiceren is “News”, alle andere Content kan alleen via de achterkant worden aangeboden (overigens kan je News ook via de achterkant aanbieden)
Met Edit kunnen we een bestaande category aanpassen. Zowel door Publish knop als icon kunnen we een Category (un)Publishen. Een niet gePublishde category heeft het voordeel dat je hier aan kan werken zonder dat de gebruikers dit door hebben. Pas als de gehele categoy is opgebouwd geef je deze in zijn geheel vrij aan het publiek.
New content
Iedere Content heeft een titel, de titel alias is niet in gebruik.
Men is verplicht om een Section en daarin een Category te selecteren.
Een artikel kan uit een inleidende tekst bestaan (verplicht) en een hoofdtekst.
Hiermee kan men op de overzichtspagina’s meer “teazers” plaatsen en de hoofdtekst verschijnt dan als men “lees verder”klikt.
Prettig werkt het maken van een link naar een URL, selecteer een stuk tekst waar de link moet komen en klik op de link-icon, 2e buttonregel, 2 iconen voor het anker.
link aanbrengen
Betreffende URL inkloppen of kopiëren en Title invullen en klaar en link toegevoegd.
Afbeeldingen
Dat werkt wat primitief:
Als je op de rechter tabtoets Images drukt verschijnt het volgende
Je kunt nu de getoonde afbeeldingen naar de rechter kolom verplaatsen, dit heeft tot gevolg dat de mosimage(s) de geselecteerde afbeeldingen ophalen en tonen. Dit gebeurt in volgorde in de rechterkolom. In subfolder kan je navigeren naar onderliggende directories. De rootdirectory van de images is de directory Stories die genoemd werd in de Media Manager.
Met Preview kan je zien hoe de pagina eruit gaat zien, met Save stel je je pagina veilig. Het is zeer verstandig om zo nu en dan om Save te drukken. Uit veiligheidsoverwegingen hebben de browers een time-out ingebouwd. Na enige tijd geen activiteit logt Joomla je uit! Onderhanden werk is dan weg. Op internet is al enig gehuil waarneembaar van publicanten die dit niet wisten…
Met Apply worden alle activiteiten voltooid en is de tevreden geplaatst!
De andere mogelijkheden zijn minder relevant op dit moment.
Cancel beëindigd de werkzaamheden, als je dat doet voor Save/Apply beëindigd ben je alles kwijt.
Static content
De editor en dergelijke werkt het zelfde als voor gewonen Content.
Echter de mogelijkheden van Section en Category ontbreken.
Daarom is het meestal zinvol om Static Content aan een menu te hangen.
Geheel rechts is de Link to Menu tab waar je Static Content aan een menu kan hangen, waarbij de menu item name moet opgeven, onder deze naam wordt dan een Link-Content aangemaakt. Een link die je naar de betreffende content brengt.
Door dit te doen met het User menu. Of een submenu daarvan, schep je de mogelijkheid om help schermen, info-teksten etc., te beschikking te stellen aan geregistreerde gebruikers, hiermee dus ze te belonen voor registratie.
All Content Items
edit-mode kan je de publicatie- en bijwerkdatum overrulen. De kolommen Section. Category en Author aanklikken, brengt je in de respectievelijke managers. De kolom FrontPage geeft de mogelijkheid om de content ook op de Home (Front) page te plaatsen.
Met de New knop komen we weer in de in de Add New Content manager.
FrontPage manager
Hier kan je de content die op de FrontPage staat nog bewerken zonder via de ACI te gaan.
Logout
Vergeet nooit uit te loggen als Admin of user
Logout admin